De tour de France gaat op de fles

Zoals ieder jaar heeft sixlog zijn mannetje in de Tour. We hoeven Albert De Kaesstecker niet meer voor te stellen.
Deze vlotte freelancer (55) is de tekstfixer voor Michel Wuyts tijdens de Tour de France. Telkens de tour zich aandient is hij de stille kracht achter de tourverslagen van Wuyts. Een dood moment in de koers en Wuyts consulteert even zijn papiertjes: een chateau & relais in de buurt, een nieuwe stopplaats voor de TGV, een renner die in de buurt een optrekje of een vriendin heeft of zijn geboortestreek binnenfietst – geen nood, De Kaesstecker heeft er informatie over.

–U bent dus andermaal ingehuurd als ghostwriter voor Wuyts tijdens de tour?
Dekaesstecker: Zo kan u het stellen, ik ben tijdens de hele tour de tekstfixer zeker als het peleton gaat slabakken en er geen enkele valpartij is kan zo een live-verslag van meer dan twee uur een opkikker verdragen. Stel dus dat en renner in de slotrit en net voor de Arc de Triomphe nog even verkeerdelijk langs de Avenue Montaigne fietst dan heeft Michel meteen een item “De Avenue Montaigne is een van de chicste winkelstraten ter wereld. In deze laan staat van vrijwel alle grote namen een boetiek, zoals Versace, Gucci, Prada etc. De laan grenst aan de Avenue des Champs-Élysées bij het rond-point des Champs-Elysées.” Die kletst nog wat over de solden en tegen dan is de verdwaalde renner weer op de Champs Elysées. Voor die 35 eurocent per woord is het gene vete maar de opbrengsten uit editorial copy, en testimonials is wel een vetpotje. Voor de duur van de tour heb ik in Cap d’Age een villa met zwembad, privé-kok en helikopter.

-Editorials en testimonials?


Dekaesstcker: “Het mag u niet ontgaan zijn dat Michel een zwak heeft voor kastelen tijdens de dooie momenten: “kasteel gebouwd in de veertiende eeuw, gerestaureerd in de negentiende eeuw. Verzorgt ook logies en verblijf in gastenkamers”. En optioneel: “vorig jaar hebben we daar gelogeerd en het moet gezegd de kamers en de service waren buitengewoon”. Dat is dus twee editorials van elk 1500 Euro zonder btw gevolgd door een testimonial van 3000 Euro. Pas op Michel is blij dat hij erudiet de gaten kan vullen maar het ontgaat hem kompleet dat hij tegelijk mijn zakken aan het vullen is.

-Dit jaar bent u opnieuw food&beverage en location manager voor Vive le Vélo en Karl Vanieuwkerke.
Dekaesstecker: “Wel het moet zijn dat ze bij het Rekenhof ook http://www.sixlog.net gelezen hebben. Er werden in het VRT-rapport nogal wat vragen gesteld over mislopen inkomsten uit reclametestimonials en editorial copy tijdens de tour. Karel is een West-Vlaming, woont in Diksmuide en heeft daar een boerderij en een stal met beesten en ook een vrouw. Wel, dat schept meteen een band. Wij zetten de tering naar de nering. Oké Wuyts die kan je nog bedotten en weer eens een chateau&relais in de uitzending sluizen maar Vannieuwkerke is gewoon professioneel, een vakman. Karl is de auteur van de mooiste editorials annex product placements ooit op de VRT: wijn, oesters, streekproducten, boeken van hemzelf en anderen hij sluit ze moeiteloos in Vive Le Vélo.

–Nog een laatste vraag, wat is het meest opzienbarende in deze toureditie?

Dekaesstecker: Dit is een tour die de helft van Frankrijk links laat liggen: letterlijk. Dus geen champagne, geen oesters maar des te meer wijn. Ik zou zelfs meer zeggen: de tour 2017 gaat de fles op: de hele Bordeauxstreek (Bergerac), de Bourgogne (Nuit Saint Georges) en de landwijntjes uit de Jura, Vaucluse en de Var En vergeten we niet de halte in Mondorf Les Baines . Niks spectaculair maar Karl heeft daar een landgoed en de “Vive Le Velo blanc mousseux champenoise 2016” is een topper.

Advertenties