De heenreis verliep voorspoedig. Het zal wel de eerste keer geweest zijn: getoaste brioche foie gras, zalm en een assortiment kaas met een portootje en een cabernet sauvignon in economy class (ryanair), mijn homemade lunch geserveerd in gleis- en glaswerk. We zijn op weg naar een dubbele challenge: zwemmen in open lucht in Vougliameni (Athene) en een visje veroberen op het strand van Fregene Fiumicino. Wij dat zijn mijn vriend Joost en ik. Alles is tot op de cent en seconde gemanaged, uren timetables screenen van vliegtuigen, treinen en bussen, reservaties en ter plekke is het telkens tanden bijten. Maar er zijn troostplekken: dat ene restaurant op de Plaka waar ze lamsvlees uit de oven met citroen aardappelen serveren, de onvergelijkbare luxe van het sofitelterras van Venizelos airport en dat enkele strand met onvergelijkbare kaart dat ik twintig jaar terug bezocht heb in Fiumicino. Dat laatste is natte vinger werk daarom heet de video ook: all the way to Fregene ( spreek uit Frejénè) haal ik het restaurant ( geen idee waar het ligt) of alleen maar het strand “wegens gesloten”, that’s the question. onderhand: zwemmen in Vougliameni koste mij ijsvingers maar niet getreurd: hier ziet u waarom….

 

