rekening

Het stond netjes op het bonnetje, de btw was keurig verrekend en de fles babyvoeding was net op temperatuur. Allemaal voor 50 cent en daar komt dan een hoop herrie van. Geen woord over dat hele flesje bronwater dat nog net geen negen euro koste maar wel gezeik over een paar centiemen voor een toch wel effectief geleverde prestatie. Ik meen het: hier wordt ons een rad voor de ogen gedraaid. Wij verkijken ons op een eigenaardigheid van 50 cent terwijl er een woekerprijs gehanteerd wordt voor water. Dat is dus waar we naar uitkijken naar dingen die ‘ongewoon’ zijn; terwijl we net zouden moeten kijken naar dingen die ‘gewoon’ zijn geworden. Is dit een geval van perceptie eerder dan van observatie. Aan wat moet een nieuwsfeit beantwoorden om de buzz te veroorzaken op de sociale media en het journaal te halen? Ik denk dat we met z’n allen lijden aan bewustzijnsvernauwing en aan een onlesbare dorst voor eigenaardigheden.

Advertenties