Tags

, , ,

roken-op-cafe.jpg.h380

Gisteren. Ik breng mijn dochter naar een afspraak in een gemeente buiten Gent. Interview voor haar stage. Anderhalf uur te verdoen en dus stop ik bij het dichtstbijzijnde café. De zaterdagse krant en een overigens heerlijke kop koffie. Na vijftien minuten beraam ik een uitval om even te roken. Stap naar de bazin om te informeren of roken buiten voor de deur of in een gereserveerde ruimte kan.
Ze kijkt me aan en zegt: “Wat denkt u?” en wijst naar d’r pakje sigaretten en de smeulende peuk in een asbak ( had eerste ‘asbek’ geschreven, verspreking) en vervolgens naar de toog en het het hele café: …..Iedereen zat te roken tot in de étalage toe. Wel al 1800 Euro boete verzameld maar de strijd gaat door. Een geval van gerichte perceptie. Zelfs als iemand rookt in een café zie je dat niet. Maar absoluut geen déjà-vue. U begrijpt dat ik mijn bronnen niet prijsgeef. DON’T TRY THIS AT HOME….

* Betekenis ‘ Opgaan ‘
(+ in) er helemaal door in beslag worden genomen: ze gaat helemaal op in haar studie

