Tags

, ,

DownloadedFile-2

Ik heb me er stilaan mee verzoend dat ik de rest van mijn actieve carrière alleen nog interim-opdrachten afwerk in het onderwijs. Ik ben karakterieel niet de leraar die een volledig jaar trekt: all about that jazz, administratietoestanden en teveel verantwoordelijkheid voor mijn jachtige schouders. Geef mij een maand of twee en verschijn fris aan de start, pak de leerlingen in en lever de prestaties waar naar gevraagd en dan adieu. Een beetje gericht zoeken op de site van de VDAB en je hopt van de ene job naar de andere. Begin het jaar is het natuurlijk rustig maar reken dat in oktober de eerste opgevers opduiken: enthousiast begonnen en meteen door die ettertjes de klas uitgedragen. Okotober-november is de tijd voor de ‘ziek’ te vervangen leraars. Sommigen proberen het nog tot het herstvakantietje te trekken maar daarna is de spoel af. Geef mij die ettertjes om lik op stuk te geven.
Na nieuwjaar wordt het tijd voor de eerste zwangerschapsverloven. U weet dat er onder lerarenechtparen aan precisiepoepen gedaan wordt om dat verlof op te nemen voor het einde van het schooljaar en nog even terug. Niets zo sneu als zwangerschapsverlof laten samenvallen met de grote vakantie. Dat is dus de markt, in grove trekken het web waarin ik zit. Ik had bijvoorbeeld het geluk om per 1 juni nog een maandje over te nemen met alles klaar: agenda ingevuld, lespakketjes netjes voorbereid en hulp van de parallel-lerares: een week les, een week herhaling, een week examen en nog wat onduidelijke dagen vergaderen een delibereren. Dat is dan echt een wildcard, gewoon in de tour stappen voor de vlakke rit naar Parijs en op de Champs Elysées aankomen. Er wordt veel gepalaverd over de on,gelijkheid tussen contractuelen en statutairen maar je krijgt evengoed vakantiegeld, uitgestelde betaling in juli en augustus en eindejaarspremie. En per volle maand komt daar nog eens de herintredingspremie voor vijftigplussers bij die zo intelligent waren om eens een pauze van zes maanden in te lassen in ruil voor een levenslange bonus van 196 Euro per maand.
Vergeet niet dat de anciënniteit van buiten het onderwijs nog altijd niet overdraagbaar is. Op je vijftigste start je aan het loon van een beginnend leraar.

