Tags

, ,

Uwe heiligheid,
Beste Franciscus,
kn760348pausfranciscus-met-harley

U bent een maand of zes in touw en het had echt niet veel gescheeld of ook ik was voor u gevallen. Ten minste vorige maand toen u naar Sicilië trok om u daar te ontfermen over de bootvluchtelingen. De moeder van mijn kinderen waarschuwde mij voor de ruchtbaarheid die het Vaticaan aan uw zending gaf.
Toen ik u gisteravond in Rio zag landen en op weg begeven naar het strand van Pacocabana werd het mij duidelijk. Rai Uno en Bruno Vespa hadden “Porta a Porta” helemaal op de live-uitzending van uw zegetocht geschraagd en de hoofdredacteur van de Vaticaanse televisie kwam daar vertellen hoe goed u bent en wat voor een prachtig footage ze van uw hadden onder andere in de fafella waar uw een hutje van vier op vier bezocht had om er alles te kussen wat niet los of vast zat. Enfin vergeleken bij die droogstopel-academicus van een voorganger was u every body’s darling. Nou, daar knap ik dan op af. Laat ik het eenvoudig stellen, de CEO van een dergelijke multinational als de uwe is er niet om graag gezien te worden maar om orde op zaken te stellen en vooral om een duidelijk mission statement te maken. Benedictus was een theoloog, droogstopel die ten minste het voordeel had dat hij de doctrine uitdroeg. Ik wist wat ik aan hem had en als aanhanger van het agnostendom wist ik mij veilig verzekerd van het verschil tussen zijn en mijn wereld. Wat het geloof betreft verkies ik vooralsnog liever tegen- dan wel aangesproken te worden.

De media dragen u op handen, ze hebben weinig vragen gesteld bij uw Argentijnse verleden en vonden het fantastisch dat een Jezuiet-wolfje de schapenvacht van een Franciscaan aantrok. So far so good, iedereen heeft recht om niet op zijn verleden maar wel op zijn heden afgerekend te worden. Ik zou het in de volgende maanden van uw pontificaat op prijs stellen als u de media even droogweg zou willen melden dat u voortaan alleen nog gewone dingen zal doen als ze ophouden die speciaal te vinden. Concreet, dat u uw aktentas voortaan door een medewerker zal laten dragen, dat geen haar op uw hoofd er aan denkt om met die cadeau gekregen Harley’s de baan op te gaan. En dat die samen met die zogenaamde ‘dienstfiets’ die Daimler Benz u bezorgde zal verloten onder het personeel. Een paus op een fiets dat is geen statement, helaas. Een paus op een fiets is pure aanstellerij.
U vraagt ze ook om uitsluitend pertinente vragen te stellen vooral dan in verband met de hervorming van de curie en het uitmesten van het Vaticaan. U schrijft af en toe een encycliek of een herderlijke brief om de leer van de kerk te verduidelijken, trekt van leer tegen afvallige theologen maar u maakt van die katholieke kerk van u geen poly-interpretable, one size fits all toestandje.

U hebt genoeg om handen om u lange tijd af te zonderen en alleen op zon- en feestdagen even de Urbi en de Orbi boven te halen. U bent monseigneur Romero niet, evenmin de mannelijke pendant van moeder Teresa maar wel de baas van een van een multionational die dringend zijn core business moet bijstellen, om maar te zwijgen van het imago. Ik geef u nog zes maanden de tijd om verkenningsrondjes te doen maar dan zet u er de tanden in. Capice?

Hoogwachtend,

G.Six

