Tags

, , ,

Philippe van Saksen Coburg ontving ons bij hem thuis voor een inclusief gesprek.

images
-Majesteit, u weet dat alles wat u onderneemt tegen de lamp gehouden wordt. De goegemeente is het door de media ingepompt: kan u het of kan u het niet. Het verstandigste wat ik daar over hoorde was het zinnetje ” La Fonction fait l’homme”, dat u als het ware van zelf in uw rol zal groeien.

-Philippe: Dat laatste mag ik hopen. Ik heb al jaren het gevoel dat de media een partijtje aan het Flip-eren zijn. Voor de opvolging van mijn oom Boudewijn zou ik nog te groen geweest zijn en toen daarvoor in 1991 de Salische wet afgeschaft werd was dat ook al zogezegd omdat ik het niet kon. Dat mijn zus daardoor de eerste troonopvolgster werd kwam puur door het feit dat zij al gehuwd was. Daarna bleef het gerucht alsmaar hardnekkiger worden. Dat was gênant vooral omdat mijn zogenaamde ‘ onmacht’ niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk zou uitgespeld en gespeeld worden. Dat boek van de Broers De Borsu bevatte onder andere de bewering dat al mijn kinderen in vitro zijn verwekt maar tegelijk was ik zogezegd wel in staat om het met een mannelijk lid van mijn hofentourage aan te leggen. Nog gesteld dat ik de Griekse beginselen genegen zou zijn en dat we kunstmatige bevruchting hebben moeten inroepen. Wie weet, we zouden niet het enige koppel zijn. Maar wat is de link met mijn zogezegd onvermogen om het land te besturen. Het ziet er naar uit dat ik gewoon vreemd moet gaan en hier en daar een natuurlijk kind moet verwekken om nog voor vol aangezien te worden. Op den duur denk je toch, waar zijn we mee bezig, mag ik nog een leven hebben en is er niks anders to feed the beast. In de korte aanloop naar het koningschap heb ik al dat geroddel van mij afgeschud.

-VTMjournalist Barend Leyts probeerde een paar jaar terug nog even de kroon te spannen met een biografie waarin hij voorspelt dat uw vader tot zijn dood op de troon blijft: over his dead body dat Philippe het van hem overnam.

-Philippe, ja dat is puur leedvermaak, ik weeg mijn woorden.Over Mijnheer mijn vader is ook weer warm en koud geblazen. Wat je ziet is dat het altijd een koud kunstje is om een boek ter schrijven, als je maar een soort axioma hanteert en uiteraard anonieme bronnen citeert. Nu, elk lid van elk koningshuis is vroeg of laat het onuitputtelijke onderwerp van gesprek en ik begin te denken dat we daar ons verder bestaan aan danken. We worden gecast als helden, op het schild gehesen en er even snel van af geflikkerd. Er is ook altijd een rolverdeling als in een soap al lijkt het wel alsof ik uit de Vlasschaard van Stijn Streuvels gestapt kom.

-Daar zegt u wat, U zou in uw studentenjaren een scharrel met een West-Vlaamse Schellebelle,Barbara Maselis, de dochter van een veevoederhandelaar gehad hebben. U vader vond dat- Liliane Baels indachtig, iets teveel risico hebben. En fijntje voegen uw hagiografen er aan toe dat u daarna geen enkele schaats- gesteld een scheve, zou gereden hebben.

-Philippe: Sorry Barbara maar dat is dan weer oude koeien uit de gracht halen. Er kunnen nog veel romans over mij geschreven worden maar ondertussen ben ik de trotse vader van vier kinderen, gelukkig getrouwd en de koning van een land dat – gesteld dat we een redelijke staatshervorming doorvoeren, tot de meest welvarende naties van deze wereld behoort. Mij hoort u niet klagen.

1373702479_B9729858Z.1_20121030091646_000_G0KB5ESI.1-0
-U klinkt nu- excusez du peu, iets meer als een CEO die net een overheidsbedrijf ingepalmd heeft en de raad van beheer en die tien miljoen aandeelhouders eens goed door mekaar wil schudden? Er zijn, hoor ik, al ontslagen gevallen in uw eigen administratie?

-Philippe: Wel als beeldspraak is dat nog niet eens zo lang gek. U weet dat een vorst in een constitutionele monarchie nog een ietsepietsie macht heeft al was het maar dat ik een stock van adviseurs, formateurs, pre-formateurs en bemiddelaars achter de hand kan houden om hier en daar een amechtige regeringsvorming uit de wind te zetten. Ik ben van plan om- voor ik voortijdig een wassen bestaan ga leiden, alle zeilen bij te zetten. Bij iedere regeringsvorming lijkt België wel het Radeau de la Méduse. Een beetje kapitein kan dan geen kwaad. CEO is iets te krachtig laat ik het maar bij crisismanager houden. Ik wil een rol spelen op de achtergrond: a moi l’honneur, a vous les fleurs.

-U houdt van gevleugelde woorden sire,

-Philippe: Wel, ik zou graag een man van weinig woorden willen zijn. U hebt ongetwijfeld mijn zogenaamd onverwachte balkonscène gezien bij mijn huwelijk, net voor het vuurwerk. Zo onverwacht was dat niet want het scenario voorzag daar weidelijk in: het zou tof zijn moest u…et patati et patata. Het enige onverwachte is dat ik mij – sorry voor het woord, geen ene reet heb aangetrokken van de voorgebakken tekst die op de voetprompter van het balkon gestreamd werd. Ik vond dat ikj die dag al genoeg geautoriseerde onzin had moeten uitkramen. En de mensen bedanken omdat ze gekomen zijn, het spaart toch weer eens 25.000 kaartjes uit.

-Ik mag daaruit afleiden dat u als het ons niet is dan tenminste toch het establishment af en toe een poepje zal laten ruiken?

-Philippe: U stelt het wat scherp, maar ik ga er tegen aan met een broek vol goesting, de benen op de grond, het hoofd in de wolken. Le vent en poupe!

-Nog een laatste vraag. Er gaan stemmen op om uw koninklijk domein in Laken permanent open te stellen voor het publiek. Zou dat van uw kant geen ongelooflijke geste zijn om de NVA daar even in voor te zijn.

-Philippe: Op lange termijn zie ik dat wel zitten maar u wil toch niet dat ik onmiddellijk met vrouw en kinderen mijn intrek neem in de Japanse toren of de crypte van Laken. Maar gesteld dat Stuyvenberg binnenkort vrij komt en lang kan dat toch niet meer duren dan teken ik onmiddellijk de onteigeningswet.

-Majesteit, dank voor dit gesprek

-Philippe, the pleasure was mine

