God is niet gierig maar hij let wel op de
kleintjes. Hij heeft zich aan mij geopenbaard
in een osso bucco. Die was perfect gebakken
maar het was nu ook niet meteen een rib uit
zijn lijf. God beware mij.
God openbaart zich dus in een Italiaanse
maaltijd. Tien jaar geleden is Maria bij
een huisvrouw in Michigan op een croque
monsieur verschenen. Op eBay is daar 50.000
dollar voor geboden want de croque met de
afbeelding is tien jaar later nog intact.
Vervolgens is Jezus op een fishstick en een
Poolse meelbal verschenen. De trend was
gezet.
Het was gedaan met de lijfelijke verschijningen.
Jesus en Maria zijn BV’s, bekende
verschijners. Maar God dat is een ander
paar mouwen. Die is nooit in levende lijve
verschenen. Nee daar heeft hij Jezus en vooral
Maria, minister van buitenhemelse zaken voor
Maria is net mevrouw Clinton, die twee
verschijnen en bemiddelen dat het een lust is,
die hebben daar hun beroep van gemaakt.
De betreffende osso bucco was een restje
van de vorige avond met nog een schep
risotto milanese. De park walste doorheen
de microwave. Ik zat te schrijven en schonk
mezelf een glas algerijnse straatwijn uit.
Verrukkelijk was die. Nooit zo iets lekkers
gegeten, perfect gesudderde kalfsschenkel
in een getomateerde saus met een lichte
citrustoets.
Tussen twee happen door zat ik te schrijven
en de tekst vloeide. Hij bleek dus een Italiaans
restaurant uit te baten na zijn vertrek uit de
hemel. Hij had zijn kredieturen en resterende
vakantiedagen opgenomen want de pool
was gearriveerd en had ginds orde op zaken
gesteld.
V
VRAGEN AAN GOD
Wat vraag je aan God als die als koksmaatje
in je keuken verschijnt. Hoe het is met mijn
grootmoeder? Waar waart gij toen de joden
vergast werden. Het recept voor konijn met
pruimen. Nee, jong: “God is dood maar ik heb
zijn memoires”. De titel had ik al, nu nog de
pieren uit zijn neus. Mijn vragenlijstje was
snel gemaakt.
Ik was vooral benieuwd hoe het was om in den
beginne zo helemaal alleen op de wereld te
zijn en of dat niet gaat vervelen, of je dan geen
domme dingen doet: bijvoorbeeld de mens
scheppen.
God vond dat alleen zijn niet vervelend. Hij
was een met het heelal, dat was tot voor de big
bang een zaak van pure zen. Daar is hij dus
met een luidde knal uit verlost.
“Ik had geen oren maar had ik die gehad dan
had ik ze niet geloofd. Jong dat was een knal
en vuurwerk en planeten en sterrenregens. Ik
had geen ogen maar had ik ze gehad dan had
ik ze uitgewreven. Het was een orgie, had ik
een lul gehad ik was klaargekomen”.
Het grote woord was er uit.

