631px-2013_Tour_de_France_mapDrie dagen zonder nieuws van het koersfront. Zo lijkt het maar een beetje journalist hoefde niet eens de investigative noch wikileaker in zichzelf te wekken om het grootste schandaal uit honderd jaar Tour de France bloot te leggen. Gisteren werd namelijk de laatste hand gelegd aan de grootste publiciteitsspot aller tijden: niet la course maar La Corse stal immers de show. Een eiland met nauwelijks een stad van enig formaat, geplaagd door illegale bouwwerken en de mafia mocht zijn stranden en bergen in de internationale witwas-vitrine zetten. Wie was de regisseur van deze 72 uren durende commercial, annex editorial en productplacementshow? Alles moest wijken voor de Robert Altman van dienst: de tourbussen van de rennersploegen, één keer zelfs de aankomststreep en verder ook het klassement want iedereen arriveerde in dezelfde tijd. Dat uitgerekend een Belg de nep-gele trui mocht dragen kwam hoofdzakelijk door het feit dat Froome niet gratis in the picture wou komen. Die heeft in Corsica , voor de duur van deze driedaagse mega-kermiskoers, zijn ogen de kost gegeven, de maten en de gewichten van alle concurrenten genomen alsook hun trapfrenquentie, urinestalen en bodymass-index. Bij sky gaat dat allemaal in de computer en vanaf morgen krijgt elke Pappenheimer een doopceel gelicht waarbij de afluisterdinges van de Amerikanen in het niets verzinkt.

Advertenties