Tags

, , , ,

Laat ik het eenvoudig stellen: de Antwerpse diamantairs zijn niet in staat om een leverantie waterdicht te garanderen. Totnutoe leek het toegepaste stramien het beste en het veiligste, maar dat is het dus niet meer. Was zo’n waardekonvooi een routine geworden, wisten de bagageafhandelaars wat er in de colli’s zat zonder er mee tegen hun oor te moeten rammelen.

Zo vanuit de ruimte gezien is België, gesteld dat buitenaards bezoek enige interesse zou betonen, echt wel een buitenkansje. Je kan hier met 37 miljoen Euro diamanten aan de haal gaan en alles wat je hoeft te doen is een gat in de omheining van de nationale luchthaven te knippen. De auteurs van de Great Train Robbery moeten zich in hun graven draaien, wentelen en keren: of te vroeg geboren of gewoon te dom geweest om te helpen bedonderen. Een hegschaar, een auto en een stel machinegeweren jawel maar je moet ook behoorlijk getipt worden omtrent het betreffende waardetransport. Dat we die kerels dus niet onderschatten.

ROOF.png.h380

Hoe eenvoudiger iets lijkt hoe meer en uiterst precieze en gedetailleerde voorbereiding dat vereist. En hoe meer je er over nadenkt hoe meer je overtuigd raakt dat hier handlangers in het spel zijn, medewerking dus van of luchthavenpersoneel of erger nog jongens binnen de diamantsector. Dat de Antwerpse edelsteensmidse internationaal imagoschade oploopt is wis en waar maar niet om wat de woordvoerster zou kunnen laten verstaan: dat de transporteurs en de luchthaveninstanties hun werk niet goed doen. Wat dan wel? Wel dat ze zelf de daders een stukje in huis hebben. Een stukje maar dat is voldoende. Laat ik het eenvoudig stellen: de Antwerpse diamantairs zijn niet in staat om een leverantie waterdicht te garanderen. Totnutoe leek het toegepaste stramien het beste en het veiligste, maar dat is het dus niet meer. Was zo’n waardekonvooi een routine geworden, wisten de bagageafhandelaars wat er in de colli’s zat zonder er mee tegen hun oor te moeten rammelen. Ik zeg maar wat maar misschien wou defensie wel eens een transportje opzetten of kon er voor de aardigheid via Charleroi of Luik gecharterd worden. Niks zo onveilig als altijd langs de zelfde suppoosten passeren. Enfin hoe banaal, piece of cake en secret de polichinelle waren die transporten geworden. Bij mijn weten gaan er couriers in levende lijve en met de nodige vrachtbrieven omkleed op vliegtuigen om waardevolle spullen te leveren. Hoe zit dat overigens met diamant die naar een fiscaal neutrale Alpenstaat versluisd wordt? Ik zou het niet weten maar bij mijn povere weten waren die stenen voor een bankkluis bedoeld. Als je in België al in goudstaven kan beleggen kan je ginder allicht je diamanten wassen. Tenzij Zwitserland de dispatching par excellence is om alle juweliers ter wereld te bevoorraden. Kijk dat Douglas Deconinck daar maar eens een verhaal rond schrijft. Mij lijkt het dat we allen maar het topje van de iceberg zien en ons blind mogen staren op een laconiek berichtje. De media formateren zo graag het nieuws en daardoor gaat alle belangstelling naar het spectaculaire van de overval en niet naar het specifieke item waardetransporten.
Uit goede bron vernemen wij dat dit overigens de eerste geslaagde overval is in tien jaar tijd na de Welle van gewelddadige bestormingen à la Hamers. Dus toch spectaculair….

Advertenties