Tags

,

Een leraar van het zesde leerjaar in het Franstalig onderwijs legde mij ooit uit wat de eindtermen waren voor de lagere school. Leerlingen moesten afstanden en gewichten kunnen schatten, een brevet halen honderd meter vlinderslag naast nog een aantal nutteloos lijkende maar o zo handige dingen waar je ook in de 21ste eeuw wat schurken slim mee af kon zijn en een gelukkig en tevreden bestaan kon mee opbouwen. Dan denk ik aan de middelbare school en droom van de volgende eindtermen voor iemand die op achttien de school verlaat


– een deftige mail en tweet kunnen versturen die de bestemmeling respecteert maar ook geestig mag zijn: ken de maat der dingen
– een treffelijke liefdesbrief, afscheidsbrief en vergeef-mij briefje: leer je gevoelens op papier te zetten.
– Iedere dag minstens twee bladzijden uit een boek of poëzie naar keuze kunnen lezen, stil en luid op maar zonder commentaar te geven wel boeiend lezen als het luid op is.

– een eenvoudige inventaris, balans en creditnota en nog van die dingen uit de boekhoudkunderij

– een knop kunnen aannaaien en een hemd kunnen strijken plus de was op de juiste temperatuur wassen

– navenant het verschil kunnen voelen tussen wol, katoen en synthetische weefsels.

– een ei kunnen bakken en een eenvoudige salade klaarmaken

-een hoogoplopende ruzie of vechtpartij beëindigen zonder de toon te verheffen

– minstens 10.000 stappen per dag zetten en met de fiets kunnen rijden.

– een lamp kunnen vervangen en zelf een verlengsnoer maken

– een gesprek of radiobericht na beluistering kunnen navertellen

– de vruchten en de groenten van het seizoen kennen en weten hoe je een spade hanteert

– zonder spreken een dringende boodschap kunnen overbrengen en noties van de gebarentaal

– weten hoe je op internet kan zoeken zonder alle balast binnen te krijgen

– weten hoe je in een supermarkt kan vermijden je kar vol te laden met dingen die je niet nodig hebt
(een boodschappenlijstje maken)

en ga zo maar door

Advertenties