Tags

, , ,

 

Je komt op de luchthaven en bij de handbagage ontdek je dat je nog een flesje water bij hebt. Mag niet mee want kan een onderdeel zijn van een explosieve cocktail die u, eens aan boord, wil bereiden. Dat water is het zelfde als dat dat aan boord geserveerd wordt bij u maaltijd. Dus gesteld dat het maken van een springlading water, desnoods spuitwater veronderstelt zonder de welke de bom niet afgaat is dat water inleveren een maat voor niks.

Welk comité van wijzen heeft ooit besloten of vloeistoffen wel of niet aan boord van een vliegtuig mogen. Om dan op de proppen te komen met maximaal 100 ml. Alles er boven kreeg een njet. Wat was de logica: dat je wel 50 ml nitroglycerine en een handvol zaagsel kon inschepen om ter plekke dynamiet te maken maar geen water? Een mengsel van  tolueen en  tetranitromethaan kan al een serieus gat in de romp slaan maar verpakt in respectievelijk een mini-tube tandpasta en een plastic flacon douche gel weliswaar om niet te overdrijven , nietwaar. Nee alle aandacht gaat naar dat flesje water dat inderdaad van alles zou kunnen zijn want de meeste vloeibare springstof-componenten zijn helder doorschijnend maar NIET DRINKBAAR. Geen enkele zelfmoord-terrorist wil zichzelf zo iets aandoen: sterven in het zicht van de overwinning. Dan mag je die 69 maagden wel vergeten.

Het enige precedent dateert van het naziregime dat Joodse reizigers van zowat alles beroofde dat niet te heet of te zwaar was. Maar bij die Endlösung werd alles tenminste gerecycleerd. Eind de jaren tachtig luidde het dat reizen met het vliegtuig zo iets zou worden als de bus nemen. Dat je tegenwoordig tot op je piercing na uitgekleed kan worden is meer de regel dan de uitzondering.

Laat de politici die de duurzaamheid hoog in het vaandel dragen daar maar eens over nadenken, over de miljoenen liters over priced drinkwater in flesjes, cosmetica, zachte kazen en sauzen die vernietigd worden. Dat de werkgelegenheid van de horeca in de transitzone op de helling zou komen te staan wil ik makkelijk pareren voor de liefhebbers van de vrije markt: 3 euro voor een flesje en overal de zelfde prijs is bezwaarlijk concurentieel te noemen. Dus, om een begin te maken aan het vrij verkeer van mensen en goederen is het toelaten van water, na een drinkproefje het minste.

Daarom stellen wij voor, voor eens en voor altijd: ALS JE VAN DE FLES KAN DRINKEN MAG ZE MEE AAN BOORD

Akkoord? Laat dan een reactie met naam en beroep

Advertenties