Tags

, , , ,

Haal de emotionaliteit uit het debat, staar je niet blind op Limburg en nee we gaan het fabriek niet overnemen om daar milieu-vriendelijke autootjes te maken. Dat is leuk maar net iets te veel over het ijs van een slapeloze nacht gaan. We gaan van die site geen pretpark maken en als er iets moet komen waarom dan niet de grootste health spa van het drielandenpunt.

De dag dat Ford Genk sluit zijn het niet alleen de lokale werknemers maar een heel stadje dat op zijn gat ligt. Mijn vraag is wat doen we nu om een eventueel Flint Michigan te vermijden. Hoe kunnen we preventief optreden om al die mogelijke werkloosheid en te derven gemeentebelastingen te recupereren.
Ik heb het antwoord al een tijdje klaar. Maar laat ons eerst de unieke ligging van Genk bekijken: right in the middle van de drielandenpunt: Aachen, Eindhoven, Luik, Maastricht binnen auto/vliegtuigbereik. We gaan alles doen behalve auto’s van de band laten rollen. Het zit zo:

De stad Genk schrijft een renovatiewedstrijd uit voor een leisure center met de werktitel “Health&Heaven”. Het formaat, het idee, het concept krijgen de Genkse heren hier door mij aangereikt. Dat gaat hun wel een cent kosten maar telkens een binnen- of buitenlandse stad het zelfde concept wil overnemen, worden de royalty’s in de Genker stadskas gestort. Ze mogen onderstaande uitkopen. Of andersom, ze bekijken het maar.

Health & Heaven Genk is uniek en alles behalve een shopping center. Het verenigt alles wat een beetje behoede vrijgezel of vermoeide manager in het Drielandenpunt maar kan believen. Bij het binnenrijden van de parkeerhaven wordt de wagen gestald door een voiturier en begeeft u zich naar de parlor waar u uw wensen kenbaar kan maken. Carrefour, Colruyt en Delhaize hebben voor u een speciale boodschappendienst: een drive-out namelijk.
Na uw verblijf in H&H zitten de boodschappen al in uw koffer of worden ze thuis bezorgd. Auto wassen, auto herstellen, tunen of een proefritje met een nieuwe wagen, dat is ook geen probleem. Maar u kwam dus om lichaam en geest na een vermoeiende week te ontspannen.
U bent één van de steeds talrijkere bachelors, al dan niet tijdelijk – en dus is alles mogelijk. Een korte citytrip met de TGV vanuit Luik of het vliegtuig ( Maastricht, Eindhoven, Luik): we hebben een rechtstreekse verbinding met het spoor (kom op NMBS) en u checkt bij ons in. We hebben zelfs een helihaven.

Wie gaat dat betalen?
Maar misschien wilt u niet meteen weg maar wat stretchen, de paren-club in, zwemmen, tennissen of toch maar liever de sauna. Wel u checkt in en kiest voor een suite in een van onze thema-hotels (één met tropical roofgarden en zwembad of ééntje met kunstijspiste).

U verklaart me voor gek, vooral wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld? Nou ik denk dat we met een goed businessplan, en beetje marketing investeerders vinden en op de lange duur zelfs aandeelhouders (dan is de cirkel rond). Het Vlaams Gewest mag kiezen: minderheids- of meerderheidsaandeelhouder. Maar met de lokale taksen (natuurlijk ook een casino en een case rosa) en tewerkstelling zit er een enorm terugverdieneffect in. Zelfs dus als de lokale overheid er voor geen meter in investeert.
Maar wel een beetje soepel zijn voor de bouwaanvraag mits desnoods een compensatie in de vorm van sociale woningbouw. Dat wasteland van Ford wordt naast èn met het toch wel discreet ingeplande H&H een levendige uitgaansbuurt, de cultuur wordt voor een stuk gedecentraliseerd (eindelijk!), de tussenlandelijke vreemdgaanderij gelegaliseerd en misschien worden in de resterende fabriekshallen wel de eerste officiële cannabisplantages ondergebracht: de Genkerwiet.
Op die manier nemen we de hele illegale bevoorrading even in de maling. Genk krijgt van de minister van justitie een proefperiode voor vergunde officina waar sigaretten, softdrugs, alcohol tax-labeled verkrijgbaar zijn.
Hou me tegen. Misschien heb ik te veel van wat onze beleidswaarnemers te node ontberen:… verbeelding.

Advertenties