Tags

, , , , ,

 

 

STRAKS

Vakbonden verwerpen voorstel voor Ford Genk

De Ford-vakbonden hebben het plan dat de directie had uitgewerkt voor de fabriek unaniem verworpen. De bonden doen een tegenvoorstel. 

”Het voorstel hield een totale afbouw in van de Genkse productie”, aldus de vakbonden. “Het zou betekenen dat er tegen 2014 nog slechts enkele honderden mensen aan de slag zijn. Bovendien hield het nog extra besparingen in op de loon- en arbeidsvoorwaarden, bovenop de inspanningen die het personeel al doet. Dit plan is voor de vakbonden onaanvaardbaar.” 

De bonden hebben een tegenvoorstel overgemaakt aan de directie. Daarin vragen ze dat de intentie tot sluiting wordt ingetrokken en en dat Ford intussentijd volwaardige productievolumes toekent aan de fabriek , zodat ze ook aantrekkelijk is voor investeerders.” 

Er zal ook een werkgroep worden opgericht met vakbonden van de fabriek in Valencia om te praten over mogelijke productieverschuivingen.

TWEE JAAR LATER:
Ford Genk heeft laatste auto geproduceerd
In de Ford-fabriek in Genk is het laatste exemplaar van het Mondeo-model van de assemblagelijn gerold. Daarmee komt definitief een einde aan de Ford-productie in Genk. De wagen moet nog wel een aantal kwaliteitstests en een aantal andere behandelingen ondergaan, maar de assamblageketting, het hart van de fabriek, werd definitief stilgelegd. Over twee dagen verlaat het laatst exemplaar de fabriek. Dan sluit de fabriek ook helemaal haar deuren. Alleen onderhoud en bewaking van het gebouw zullen er daarna overblijven. Sinds het midden van de jaren zestig werden door Ford in Genk ruim 13,3 miljoen wagens gebouwd. Over de toekomst van de site is er nog geen duidelijkheid. De sluiting van Ford Genk is de zwaarste klap voor de Belgische autobouw sinds Renault/Opel dertien jaar geleden/een jaar geleden zijn fabriek in Vilvoorde/Antwerpen sloot. (MH)

Advertenties