Tags

, , , ,

Ik ontmoette Christophe Deborsu in  2007, in de wandelgangen van de RTBF. Onze ontmoeting had wat voeten in de aarde. Eerst had ik België op Ebay verkocht daarna twee dagen mediastilte bewaard en uiteindelijk de primeur omtrent de ware identiteit van de verkoper aan de RTBF en Deborsu aangeboden.  Allemaal window dressing om een interview met hem te krijgen. We verkasten naar zijn bureau, blikten het Ebay-interview in en kwamen ter zake. Hij had een ontmoeting met de koning gehad in 1994 toen hij een reportage voor het koningshuis voorbereidde en daar zat misschien nog een exclusief interview in.

-Christophe Deborsu, u wordt in 1994  samen met een collega van de VRT uitgenodigd ten paleize en tijdens het onderhoud lost de vorst allerlei confidenties over Paola, zijn zonen en zijn broer die net overleden is.

-Deborsu: “Albert wist dat ik een reportage zou maken en dan is het niet ongebruikelijk dat de vorst je, zal ik maar zeggen, allerlei informatie ‘voedt’: hoe het met zijn gezondheid is, naar welke muziek hij luistert, hoe hij ontbijt. Un peu pour agrémenter la sauce, hoe zeggen we dat ?”

– Om de reportage wat op te smukken, maar blijkbaar krijgt u een stortvloed van bed- bovenop de breakfastgeheimen.

-Deborsu: “Inderdaad, u weet dat Albert een bijzonder gevoel voor humor heeft. Ooit heeft hij zijn hofdignitaris die voor hem gezelschap wou ronselen op een buitenlandse missie de mond gesnoerd met “Mais Monsieur, je sais ou tremper mon biscuit. U merkt dat bed&breakfast ten paleize hand in hand gaan. Maar deze keer kregen mijn collega en ik een ware brunch om niet te zeggen een service à la Russe van namen van personen die hem de horens hadden gezet en een apart inkijkje in zeden en gewoonten van het hof. Wij stonden perplex, enfin ik toch want mijn Vlaamse collega verslikte zich in zijn thee en is met een ambulance afgevoerd”.

-U kan ter plekke geen notities maken want dat zou iets te veel opvallen…

-Deborsu: “Ik heb mij onder het mom van een klein blaasje een paar keer in de koninklijke toiletten opgesloten en toen ik het paleis buiten kwam had ik toch wel een rol vol met de belangrijkste steekwoorden van het gesprek. Gelukkig had ik die dag geen diarree want ik had geeneens een kroontjespen”.

– Goed, in het leven onze royals is er duidelijk stront aan de knikker en u wacht al jaren en jaren om die uit te smeren in de media enfin….te publiceren.

Deborsu: “Wel ik werk voor de RTBF, een openbare omroep en ik heb geen zin om in ruil voor een moment de gloire mijn C4 te krijgen. Stel dat ik het toch doe en men vraagt de tapes van het interview dan kan ik bezwaarlijk die wc-rol te voorschijn halen”.

– Zal u het ooit nog publiceren, dat interview?

– Deborsu: “U kent de houdbaarheid van gerecycleerd pleepapier. Er zit niets anders op dan van werkgever te veranderen: liefst een commerciële zender die in zijn opstart zit en dus best een Royal Flush van een primeur kan gebruiken. Ik neem verlof zonder wedde en dan vraag ik mijn broer om een boek te schrijven want die heeft Prins Laurent al te kakken gezet, dus die is geloofwaardig. Kan u mij een tip aan de hand doen?”

– Wel ik weet dat De Slimste Mens ter wereld een promotiecampagne voor Bart De Wever verzorgt die nogal sukkelt met zijn kartelpartners vooral met Jean-Marie de Decker. Voor het zelfde geld kunnen ze u een zetje geven en later engageren. Maar eerder dan het seizoen 2008-2009 zie ik geen gat, enfin gaatje.
-Bedankt voor dit gesprek

-Deborsu: “bedankt voor de tip”

