Tags

, , ,

22 mei I967, was de dag van de grote brand in de Brusselse Innovation.U weet dat de brand uitgebroken is op de eerste verdieping in de pashokjes op de kinderafdeling. In ‘De koerier van de tsar’ heb ik bekend dat ik vanaf mijn zevende Groene Michels kocht. Na mijn bezoek aan de tabakswinkel ging ik mijn plechtige communiepakie kopen in de Innovation. Het was daar nogal krap bemeten en niet eens een asbak. Je moest je peuk gewoon op de grond gooien. Ja toen kon dat nog.

De vlammen uit het pashokje sloegen over op de pyama-rayon (100 % nylon), zette vervolgens het vals plafond in de fik en dat begaf in een regen van gensters om tenslotte te eindigen in de grootste vuurhaard ooit in ons land geblust. Ik voelde de hitte tot in de biechtstoel van de kerk aan de overkant waar de vreemde biechtvader,in wie ik achteraf de jonge seminarist Staf Nimmegeers meende te herkennen, alle moeite had om mij te overtuigen dat een niet aangestoken sigaret onmogelijk het vuur kon veroorzaakt hebben. Ik werd door hem vakkundig uit mijn lijden verlost: ik kreeg twee onder vaders, drie weesgegeroetjes en een trap onder mijn broek.

