Tags

, , , ,

Bescheiden, realistisch en he got it, geen breedspraak maar ook niet te nederig….lees doe hij zijn kansen inschatte….

Schutter Lionel Cox: “Op een goede dag doe ik met de besten mee”

Bewerkt door: Kristien Gijbels Morato − 06/07/12, 02u31  − Bron: belga.be
© belga.

“Ik heb één kans op 50,” schat Lionel Cox, de enige Belgische deelnemer aan het schieten op de Olympische Spelen. De 30-jarige Luikenaar probeert zijn passie te combineren met zijn job: arbeidsinspecteur in het Brussels Gewest. Toch is in Londen volgens hem alles mogelijk.

“Tijdens de testen in Londen was ik negende en op de wereldbeker in Milaan werd ik elfde. Maar in deze sport komt het aan op ervaring, daaraan ontbreekt het me nog. In deze sport kan je tot je 40e of 45e mee. Er resten me dus nog wel enkele olympiades. Op een goede dag kan ik met de besten mee, al hangt het ook af van de weersomstandigheden,” aldus Cox, die deelneemt aan de discipline waarbij 60 kogels worden afgeschoten van op 50 meter. “Op de schietbaan in Londen kan er veel wind zijn. Daarom ga ik nog in Frankrijk op stage, daar zijn ook zulke hevige windvlagen.”

“Het is een eer de Belgen te mogen representeren en één van de oudste olympische sporten te leren kennen. Misschien moedig ik zelfs nieuwelingen aan.”

Zonder job zou het Cox echter niet lukken. “Ik heb twee karabijnen (van 6,2 kg) die ieder meer dan 5.000 euro kosten. Het is des te moeilijker omdat tachtig procent van mijn concurrenten wel profs zijn.”

Cox heeft nog tot 26 juli tijd om zich voor te bereiden, dan vertrekt hij naar de Spelen, waar zijn competitie aanvangt op 3 augustus.

 

(bron: De Morgen)

