Tags

, , , ,

Chris Froome, eerstaanwezend klimmer was in 2012 nog het knechtje van Wiggins en moest  de duimen leggenom meester Wiggens en Team Sky ter wille te zijn. De Goden hebben hun getal en vroem vroem moest nog even wachten. Vraag was tot wanneer, tot de volgende tour of tot professor Wig een dipje had. U weet ondertussen wel better…..

-U werd in Kenia geboren en hebt u vroegste jeugd doorgebracht in Nairobi. Viel daar enigszins te fietsen of bent u een late roeping geweest.

– Wel mijn vader was vaak van huis om safari’s te organiseren en gezien dat geen vette was moest ik het stellen met een driewieler. Die kwam van een groottante die in de oorlog in Engeland bij Rally Bicycles gewerkt had. Daar had ze  een vintage RAF driewieler cadeau gekregen had, die nog gebruikt geweest is in het verzet. Niet dat daar veel verzet opzit op zo’n fietske: één vooruit en één achteruit met een torpedo maar toch genoeg om de Afrikaanse kluit onderuit te rijden.

-En er zijn natuurlijk bergen in Kenia?

-Wel ondertussen waren we naar Zuid-Afrika verhuist en had ik een licentie onder Kenyaanse vlag. Op het wereldkampioenschap mountainbiken in Salzburg in 2006, waar ik de voltallige Kenyaanse delegatie uitmaakte, kwam ik ten val toen een UCI-official zich na de start voor mijn wiel bevond. Zal het u dus verbazen dat ik een goed jaar later probleemloos de Tour en de Giro kon rijden onder Zuid-Afrikaanse vlag. Later heb ik dan ook maar het Britse paspoort van mijn overleden grootvader wat bijgewerkt om voor Skype te kunnen rijden. Wat dat betreft had ik even goed vluchtelingensmokkelaar kunnen worden.

  • in 2011 in de Vuelta eindigde u tweede in de tijdrit na Martins en voor uw ploegmaat en kapitein Wiggens maar uiteindelijk bleef het bij twee ritoverwinningen. Was toen al duidelijk dat u in het spoor van de meester moest blijven?

-Zeg dat wel, ze noemden ons professor Wiggens en My fairlady. Na elke rit schalde het in de Skybus

How kind of you to let me come!
Now once again, where does it rain?
On the plain! On the plain!
And where’s that blasted plain?
In Spain! In Spain!
The gain in Vuelta stays mainly in the claim!
The Froome in Spain stays mainly in the plain!

Maar daar heb ik mee leren leven , a vous l’honneur à moi les fleurs. Als u begrijpt wat ik bedoel.

-Nee, helemaal niet en de lezers zeker ook niet, u kon hem zo wegblazen die Wiggens. Is De hele merchandising was alleen op Wiggens gefocust! Teaml Sky had als ambitie om voor 2015 een Brit de tour te laten winnen, So what?

– Wel in ons depot in Deinze liggen nog altijd stapels gele truitjes met Higgens zijn steenkoolkapperskop op, die moeten straks de deur uit. A propos hoe zit het met uw gatenbroeken?

– Blij dat u die vraag stelt. Ten eerste zijn die niet op het achterwerk van Wiggens gemodeleerd. Die zijn one size fits all. En ten tweede vliegen die de deur uit, we stack them high en make them fly. Hebt u ambitie om ook nog het klassement van de mooiste valpartij binnen te rijven. Ik kan een deals sluiten met Marc’s Zeepcentrale of Savons de Marseille……

