Tags

, , , ,


Balotelli interviewen lijkt onbegonnen werk, behalve als je net als hij een beetje geniaal en volkomen onvoorspelbaar bent. Tijdens de chatsessie , met de fans, die Balo gisteravond van op zijn Pools adres organiseerde verlieten we allebei al snel de room om private te gaan. Gelukkig is die jongen net meerderjarig geworden want er zijn natuurlijk grenzen aan de journalistiek vrijheid.

-Een Ghanees met een Italiaanse naam, een wonderkind met nadruk op de laatste lettergreep en voor u mij een klap verkoopt ook nog eens het mikpunt van huis- en tuin racisme in de tribunes en ver daar buiten. Laat ik stellen dat u heerlijk maar voor velen ongemakkelijk onvoorspelbaar bent?Ter verontschuldiging ik ben een West-Vlaming met een Hollandse naam en mijn hele jeugd het mikpunt van grapjes geweest om mijn familienaam. Gek genoeg geniet ik de reputatie om geniaal maar vooral onvoorspelbaar te zijn.

-Join the club…, we zijn natuurlijk of te vroeg of in de verkeerde wereld geboren. Als je als Afghaan op Sicilië terecht komt met ouders die geen nagel hebben om aan hun gat te krabben dan ben je in de wieg gelegd voor oproerkraaier. Bovendien werd ik geboren met een aandoening die mij tot mijn zevende in de pampers gehouden heeft. Mijn ingewanden lagen al van in de baarmoeder in een knoop en godzijdank verkasten die van mij naar het noorden. We gingen in Brescia wonen en daar heeft de locale sanitaria mij in de week bij een gastgezin ondergebracht dat wel een treffelijke sanitaire voorzieningen had. Leve de familie Balotelli, hoewel ik was al zwart en nu nog eens met Joodse pleegouders. Het enige wat ontbrak was dat ik door Brescia dweilde in een tutu of mijn snor liet groeien. Mijn jeugd was allesbehalve een feestje behalve dan dat ik al snel ontdekte dat ik met een bal overweg kon.

-U debuteert bij een derdeklasser en u wordt daar weggekocht door Inter Milan voor hoop en al 250.000 Euro nadat ze bij Barca geen brood laat staan een talent in u zagen. En Inter wordt de hel en de hemel. Disciplinaire maat regelen, beschuldig van oncollegiaal gedrag en een pak last met een anders innemend man als Maurinho.

– Inter was op zich fantastisch maar privé was het nog altijd een ramp. Ik werd gestalkt door mijn biologische ouders die poen begonnen te ruiken en op papier was ik nog altijd een Ghaneesje want keurig als ze waren hadden de Balotelli mij niet geadopteerd. Ik moest tot mij achttiende wachten voor ik de Italiaanse nationaliteit kon claimen. Ik speelde dan eindelijk mijn eerste champions league en de hele wereld kreeg mij in de gaten

-En ook de supporters van Juventus….

– Ja en dat was er net teveel aan. Met de bananen die op het veld gemikt werden had ik nog vrede kunnen nemen en een import-exportbedrijfje kunnen beginnen maar de tamtamgebaren en de vuisten onder de oksel, begeleid door de tune van a swingen safari brachten mij wel van mijn stuk. Ik begon mij afzijdig te houden, verscheen niet meer op de trainingen. Bovendien raakte ik verwikkeld in totaal waanzinnige situaties. Beschuldigd van inbraak in een vrouwengevangenis, ontucht op een jongensschool en het bezit van iets teveel geld terwijl ik betrokken raakte in een auto-ongeval. Leg dan maar eens uit dat je, respectievelijk je vriendin na de bezoek-uren wou zien, een noodstop maakte omdat je dringend moest plassen en dat je gewoonweg rijk bent. In het laatste geval is het dus een crime in Italië om zelf je geld bij te houden en het niet bij de bank te deponeren waarbij ze dat vervolgens gaan beleggen in totaal waardeloze hedgefunds. Ik weet niet hoe het met jou zit, Gerrit, maar volgens mij gewoon verkeerd geboren of te vroeg?

– Zeker te vroeg als je een bedelaar op straat 2000 Euro toestopt, zo een man wordt gewoon veertien dagen werkloos.

-Zo zou je het kunnen bekijken maar ik vind dat wij met z’n allen te veel verdienen en behoorlijk over het paard getild worden. Je beurt dan wel flink maar daar staat tegenover dat iedereen plots alles van je wil. Soms denk ik dat je van iemand wiens jeugd je steelt moeilijk kan verwachten dat hij zich altijd en overal volwassen zal gedragen, vandaar dus die reputatie dat ik onvoorspelbaar ben…voor wie alleen bij vraag en aanbod zweert.

-In die zin is Prandelli iets empatischer dan Mourinho?

– Dat kan je wel zeggen, die streelt je in de richting van je ballen en niet anders om. Want laat ons wel wezen als je met een dubbel dozijn internationals op je dak zit kan je maar beter inschikkelijk zijn. Ik kan niet uit de biecht klappen maar Buffon op pakweg Pirlo zijn ook geen doetjes.
-Als je dan in zo’n match tegen -of all places, Duitsland moet wachten tot je bedient wordt door vijf spitsen van Juventus onzaliger is het een wonder dat u er twee feilloos binnendraait.
– Au contraire mon ami, it makes my Samy run om die Juventini een poepje te laten ruiken, ik heb niet voor niets mijn hele jeugd de dunne gehad.
– Nog een vraagje, in die bewuste match was het toch opvallend dat iedere Feldwebel die in uw buurt kwam een hele of toch een halve gele kaart kreeg. Hoe vaak hebt u zich zelf gevloerd nog voor u scheenbeen geraakt werd.

– Alleen in het laatste geval, tien minuten voor het einde toen ik zogezegd de kramp kreeg. Dat was de afspraak met Prandelli voor het geval ik geel verzameld had. Die kramp heb ik gesimuleerd, Buffon en Pirlo kregen op die manier wat ademruimte voor we de Endlösung inzetten en ik werd tegen mijzelf beschermd.

-Dank voor dit gesprek

-The pleasure was mine

