Tags

, , ,

BRUSSEL – Vlaams parlementslid Bart Tommelein (Open VLD) gaat minister van Media Ingrid Sven Gatz interpelleren over product placement, editorials en andere ongeoorloofde, verdoken reclame tijdens de tour-verslagen.

Tommelein doet zijn interpellatie nadat op Sixlog minizine het parcours van de Tour 2015 bekend gemaakt werd. Volgens het VLD-parlementslid valt het parcours dit jaar zo goed als volledig samen met het netwerk van de Franse keten Relais&Chateaux. “In het verleden is al gebleken dat commentator Michel Wuyts opvallend veel aandacht besteed aan zogenaamde historische gebouwen die tijdens de tour in beeld komen. Het blijft ook niet alleen bij vernoemen maar er worden regelrechte appreciaties en aanbevelingen gegeven. In het verleden werd onder andere uitvoerig de lof gezongen van het Maison du poulet de Bresse en werd stilgestaan bij een nieuwe TGV-stopplaats in de Haute Savoie en de Dolomieten. Opzoekingen wijzen uit dat op die plaatsen nieuwe verkavelingen gepland waren. Maar ook in het avondprogramma Vive Le Velo wordt aan regelrecht product placement gedaan voor Franse kazen, wijn en ondermeer oesters. Het betrof de oesters van Bouzigues, die waren doorheen de uitzending te zien: openingsshot met meisjes die in een bootje oesters verorberden, gevolgd door een testimonial: de talkshowhost die de oesters in  het restaurant geproefd had( lekker en niet duur). Kwartiertje later kwam de spot en dan de oesters op tafel voor een editorial: de gasten verorberden de oesters. Voor zover dit toegelaten is op een openbare zender is er in de VRT-begroting ook geen spoor van deze inkomsten terug te vinden”

Advertenties