In een interviewboek dat deze week verschijnt, pleiten CD&V-senatoren Rik & Torfs voor meer leiderschap, rechtlijnigheid en moed in de politiek. Torfs :‘Als Rik zou zeggen dat hij de leider is en dat wie wil, hem maar moet volgen, zou ik misschien ook wel mee marcheren.’ Rik: ‘Ik geloof dat ik me bij de rij zou vervoegen.’ 



-Rik: U hoort vaak als verwijt dat de politici draaien als windhanen: gisteren zeggen ze zus en vandaag klinkt het helemaal anders.

-Torfs: Daar zeg je wat.. Wat jou voor mij aantrekkelijk maakt, bijvoorbeeld, is dat jij een uitgesproken stelling durft in te nemen, zelfs binnen mijn eigen partij.
-Rik: Dat is grappig, want ik wou net hetzelfde voorbeeld geven. U bent een van de weinige mensen die zich in binnen- en buitenland werkelijk uitspreekt voor een zaak. Als u op een bepaald moment zou zeggen dat u de leider bent, het licht en het leven – en dat wie dat wil U maar moet volgen, dan ben ik er zeker van dat heel veel mensen achter U aan gaan lopen, als achter de rattenvanger van Hamelen. Ik zou misschien ook wel mee marcheren.

-Torfs: Je hoeft dat niet zo verontschuldigend te zeggen. Ik geloof dat ik me ook bij jou zou vervoegen. Ik heb overigens geen andere keuze.

-Rik: Maar in de CD&V heb je dit soort politici niet meer. Noem nu eens een CD&V’er – behalve mezelf natuurlijk – van wie je kunt zeggen dat je achter hem wilt meemarcheren?

-Torfs: (schiet in de lach) Ja, behalve Rik … Ik hoor het ons zeggen. Neen, alle gekheid op een stokje, CD&V heeft inderdaad een probleem. Maar hét probleem was dat wij op een bepaald moment eigenlijk een tweekoppige draak waren: Rik en Torfs. Twee politici die elk nogal sterk hun weg zochten en die toevallig ook beiden zeer diverse politici zijn.

-Rik: Het aantal echte leiders in Vlaanderen, en zelfs in België, is wel erg beperkt. Politici die echt uitkomen voor hun gedacht, die een duidelijke koers varen met als belangrijkste doel om zaken op te lossen. Wij hebben een probleem bij de CD&V omdat een van onze meest geloofwaardige mensen, U namelijk, in ongenade is gevallen. Laat ik duidelijk zijn: ik was het niet altijd met U eens, maar U kon het wel op een bepaalde manier brengen. Mensen hadden respect voor U, ze zapten niet weg als U op televisie iets kwam vertellen. De mensen luisterden naar U en U deed alle moeite om de boodschap op een bevattelijke manier te brengen. De CD&V heeft een aantal fouten gemaakt, U misschien ook, maar de manier waarop men met U is omgegaan, is niet alleen stuitend maar ook strategisch onverstandig, want die houding heeft nogal wat kiezers weggejaagd.

Dit is een uittreksel uit de voorpublicatie uit ‘Onder senatoren’, een boek dat op 8 maart verschijnt bij uitgeverij Van Halewyck en waaruit sixlog minizine  deze week een uitgebreid fragment publiceert.

